WHAT'S
HET NEW YORK VAN HENNY VAN LEEUWEN
de ongeveer tachtig aquarellen die in de zomer van 1990
in new york ontstonden
zijn als het ware de picturale ondersteuning
van zijn dagboek notities.
in een aan het expressionisme verwant kleurgebruik
legt hij visueel zijn indrukken vast.
indrukken van het leven in een metropool
waarin soms de indrukken overweldigend zijn
soms heel intiem
waar constant beweging is.
diep onder de grond de metro met al haar agressiviteit
bovengronds de eindeloos voortzoevende
stroom automobielen en bussen.
vergelijkingen met londen of parijs zijn niet te maken.
vindt men in parijs soms nog de sfeer van de jaren twintig
als verbeeld door de fotograaf brassai en
vindt men in londen soms de ijle sfeer van turner.
in new york wordt alles gedomineerd door
groot, groter, groots.
maar ook de tv-reclames binnen en
de schreeuwende lichtreclames buiten
zijn manifest aanwezig.
in de jaren zestig was dat de inspiratiebron van de
pop-art kunstenaars, die juist de verworvenheden
van de reclame op eigen wijze interpreteerden.
henny van leeuwen laat soms zo’n stukje van een tv
commercial toe in zijn werk.
maar het is geen exacte kopie van bijvoorbeeld een beeldmerk
zoals bij de pop-art kunstenaar
het is een geheel eigen visualisering van zijn
new yorkse indrukken.
net als bij de tekeningen die hij daar ook maakte,
houden de aquarellen verband met zijn neergeschreven dagboek-notities.
notities met een vraagstelling als ‘have there always been trees
in central parc?’ of een constatering ‘brown man – white dog’
of een plaatsaanduiding ‘coney island’.
henny van leeuwen’s new yorkse aquarellen balanceren op het
vlak van abstracte kunst en semi-figuratieve duiding.
het is intrigerend werk dat nieuwsgierig maakt naar een
volgende fase in zijn ontwikkeling.
een ontwikkeling die zich steeds in een opgaande lijn beweegt.
een lijn die zijn gedegen kunstenaarschap markeert.
Hans Paalman
haarlem, maart 1991
directeur stedelijk museum schiedam (1963-1990)